Håp gjennom utdanning i Bangladesh

Utdanning til barn og unge er pekt på å være det viktigste vi kan gjøre for å bekjempe fattigdom og gi mer like muligheter til alle.

Utdanning gir ringvirkninger i økt levekår i storfamilien og kan utgjøre en forskjell i lokalsamfunnet. Normisjon sitt arbeid under håp gjennom utdanning sikter på å gi tilgang til utdanning av god kvalitet – for alle.

Utdanning har lenge vært en viktig del av vårt arbeid i Bangladesh og vil fortsette å være det. I 2020 var det kun 65 prosent som fullførte 10. skoletrinn i Bangladesh. Andelen barn som har tilgang på god skole er synlig mindre for dem som tilhører en del av minoritetsbefolkningen.

Det ønsker vi å gjøre noe med!

I nordøst-Bangladesh, i Sylhetregionen, bidrar vi i dag til 17 skoler med totalt rundt 800 elever fra 1-5. klasse. Disse ligger i områder der barna ellers ikke har tilgang til skole, 5 av dem ligger i te-hager hvor denne problematikken er særlig utfordrende.

Normisjon støtter også flere internat der det sammen bor rundt 150 barn som ellers ikke hadde hatt mulighet til å fortsette i 6-10klasse. Her får barna et trygt sted å bo og gis et kristent felleskap under utdanningsløpet. Med vår støtte drives dette arbeidet i samarbeid mellom Sylhet Prebyterianske Synoden og Normisjon Bangladesh.

I 2024 arbeides det med å videreutvikle prosjektet. Vi vil knytte skolene tettere til skolemyndigheten i Bangladesh, vi vil øke lærerkontakten med elevene, vi vil øke kompetansen og kapasiteten til lærerne og mye mer, slik at barna får den utdanningen de har rett på.

Prosjektnummer: 322002

Gi en gave til dette prosjektet: 

Gi en gave

Ved overfinansiering vil gavene brukes i andre internasjonale prosjekter.

Nyheter fra prosjektet

– En bit av hjertet vårt blir igjen i Bangladesh

Johanne og Samuel Dirdal-Gustad er tilbake i hverdagen i Oslo, men halvåret i Bangladesh har satt dype spor.

Read article "– En bit av hjertet vårt blir igjen i Bangladesh"

Ingen trodde at Joy kom til å klare å gå på skole

Ordene til Joy Tujo flyter ikke på samme måte som klassekameratene. Å finne de riktige ordene tar lengre tid. Slik har det vært så lenge han kan huske.

Read article "Nå har Joy (15) fullført 5.klasse"

– Jeg er så utrolig takknemlig

– Tusen takk for muligheten jeg har fått, sier Prinston Shylla (16) som bor på Normisjons internat for gutter i Bangladesh.

Read article "– Jeg er så utrolig takknemlig"