Utdanning for fremtiden

Elevene ved LIMS kan blant annet velge opplæring i skreddersøm.

Lahanti Institute of Multiple Skills (LIMS) har vært i drift i snart to år. Målet er å gi underprivilegerte ungdommer utdanning som kan hjelpe dem videre.

Tekst: Sigrid Rege Gårdsvoll – Foto: Birgit Nersten Lopacki – Publisert: Juni 2017/Ferskvare 2

– Vi ser at elevene har en positiv utvikling, sier rektor P. Joshua.

Han forteller at det både handler om elevenes innstilling og faglig lærdom.

LIMS retter seg spesielt inn mot frafallselever, og det store flertallet av elevene er i denne kategorien. Elevene har ofte måttet slutte på skolen fordi de må jobbe på gården hjemme eller ikke hatt råd til skoleuniform eller skolemateriell.

Ved å gå praktiske kurs er elevene med på å produsere varer som kan selges på markedet og dermed betaler de skolepengene med denne fortjenesten. Det store flertallet av elevene kommer fra lavere sosiale lag og trange økonomiske kår.

Utfordringen for mange elever i dette området er at de har utdannet seg til arbeidsløshet gjennom utdanningsløp som ikke er attraktive på arbeidsmarkedet i India. Gjennom LIMS får de utdanning i praktiske fag hvor det er stor etterspørsel etter arbeidskraft.

Forrige skoleår var årskurset mest populært. Der lærer elevene IT, grafisk design, digital fotografering og film.

– Mange av elevene har aldri brukt datamaskiner og internett når de kommer til skolen, forteller rektor Joshua, og dette er en av tingene de får hjelp til å lære.

IT er en vekstbransje i India, og her vil det være arbeids- muligheter. I tillegg til årskurset har skolen mange ulike seksmånederskurs, i blant annet finans, elektronikk og elektrofag, motedesign og foto, som fører til en sertifisering på yrkesfagnivå.

Skolen tilbyr imidlertid også såkalte diplomfag, som er godkjente på universitetsnivå, som laboratorieteknikk, animasjon og et avansert motedesignfag.

I samarbeid med klesfabrikken sanma tilbyr LIMS også et tremåneders «kræsjkurs» i skreddersøm, og dette kurset er det mest populære ved skolen i dag.

Evangelical Social Action Forum (ESAF) som driver skolen, har i tillegg et stort nettverk som sørger for at elevene kan få praksisplass etter endt utdannelse. Dette gir gode muligheter i arbeidslivet.

Les mer om prosjektet «Håp gjennom utdanning i India» her.

Relatert innhold

Andaktsserie: Fjerde søndag i advent

Den nye starten vi alle så sårt trenger, igjen og igjen, melder snart sin ankomst.

Read article "Andaktsserie: Fjerde søndag i advent"

Mer enn bare butikk

– Her har jeg funnet tilbake til meningen med livet. Bruktbutikken på Vigrestad er ikke bare en bruktbutikk. Her blir liv forvandlet.

Read article "Mer enn bare butikk"

Styrker lokalt engasjement

2024 har vært et travelt og fruktbart år for Trygg barndom i Thailand, med stor vekst, oversettelse av materiell og lokal forankring. Det er også doblet antall fasilitatorer og åpnet en ny KF-skole.

Read article "Styrker lokalt engasjement"